kino PLUS

sobota 29. september, 13:00 – 14:41, Staré divadlo – Čitáreň
V tieni
Česká republika, Slovensko, Poľsko, 2012
réžia: David Ondříček

jazyk český, ruský, nemecký, české titulky

Banálna detektívna zápletka tohto filmu noir sa odohráva v Československu pred menovou reformou. Film autenticky zachytáva ducha 50. rokov v Prahe: starostlivo sú vybrané lokality nakrúcania, kostýmy aj drobné reálie. Ponurosť a ťaživý pocit z dusnej atmosféry doby znásobuje vstup príslušníka Štátnej tajnej bezpečnosti do príbehu a s ním odkrytie vtedajších metód tajnej služby aj mechanizmov komunistického režimu. Film získal deväť cien Českého leva, najprestížnejšieho českého filmového ocenenia, za rok 2012 (najlepší film, réžia, mužský herecký výkon v hlavnej role, scenár, kamera, strih, zvuk, hudba, výprava).

David Ondříček(1969) absolvoval štúdium dokumentu na pražskej FAMU, debutoval však hraným filmom Šeptej. Jeho druhým celovečerným filmom boli Samotáři (2000), film získal 2 ceny Český lev, 3 ceny z Mannheim Heidelberg IFFI, 3 ceny na filmovom festivale v Plzni a cenu divákov na MFF v Thessaloniki a na MFF vo Varšave. Rovnako úspešné a oceňované boli aj jeho ďalšie filmy: Jedna ruka netleská (2003) – strieborná medaila na Houston International Festival v kategórii nezávislých hraných filmov a Grandhotel (2006) – premiéra na Berlinale, 2 ceny Českého leva. V roku 2013 David Ondříček získal cenu časopisu Variety – Ten Directors To Watch, ktorá upozorňuje na najzaujímavejších režisérov uplynulého roka.

  

nedeľa 29. september, 13:00 – 14:27, Staré divadlo – Čitáreň
Zamatoví teroristi
Slovensko, Česká republika, Chorvátsko
réžia: Pavol Pekarčák, Ivan Ostrochovský, Peter Kerekes
slovenská predpremiéra
slovenský jazyk, anglické titulky

Dokumentárny film mapuje nerealizované teroristické akcie troch jednotlivcov – tri príbehy z čias normalizačného Československa. Film smutne aj veselo reflektuje ojedinelú odvahu ľudí, ktorí vystúpili z šedej masy poslušných občanov. Zároveň sa zamýšľa nad relatívnosťou pohľadu na ich naivné teroristické akcie, ktoré sa kedysi považovali za vážne zločiny, kým dnes sa dajú pokladať za hrdinstvo. Snímka balansuje na hranici dokumentárneho a fikčného prístupu k filmu a v pozadí rozohráva otázku morálky a iracionality terorizmu v dnešnom svete.

Pavol Pekarčík (1972) a Ivan Ostrochovský (1972) absolvovali štúdium na Katedre dokumentárnej réžie na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. Spolupracovali na filmoch Menšie zlo (2004), Vietor (2004), Karakorum (2005), Uli Blaho (2008), Ilja (2010), Zamatoví teroristi (2013). Pavol Pekarčíkpôsobil aj ako pomocný režisér Martina Šulíka a Ivety Grófovej, Ivan Ostrochovskýkoprodukoval filmy slovenských filmárov Eriky Hníkovej, Mareka Šulíka, Jany Bučky, Pavla Štingla, Martina Šulíka a Ivety Grófovej.
Peter Kerekes (1973) absolvoval Katedru hranej réžie na Filmovej a televíznej fakulte VŠMU v Bratislave. Nakrútil filmy Ladomírske morytáty a legendy (1998), 66 sezón (2003), poviedku Pomocníci z filmu Cez hranicu (2004) a film Ako sa varia dejiny (2009). Filmy 66 sezón, Ako sa varia dejiny a Zamatoví teroristi zároveň produkoval.

 

pondelok 30. september, 13:00 – 14:23, Staré divadlo – Čitáreň       
Vrahom z povolania. Utrpenie sudcu Karola Vaša
Česká republika, 2013
réžia: Jan Bělohlavý, Pavel Paleček 
český jazyk
po projekcii diskusia s režisérom
V prípade záujmu možno film premietať ešte raz s anglickým dubbingom!

Polohraný dokument predstavuje 96-ročného komunistického sudcu a prokurátora menom Karel Vaš († koncom roku 2012), ktorý mal na svedomí smrť viac ako 20 nevinných ľudía dlhoročné tresty väzenia pre mnohých ďalších počas politických procesov v 50. rokoch v Československu. Vo vykonštruovaných procesoch používal násilné praktiky a protiprávne postupy, čo až do konca života popieral. Česká justícia jeho konanie nepotrestala ani po roku 1989. Snímka prináša okrem dobových dokumentov aj unikátnu spoveď samotného sudcu Vaša, ktorú konfrontuje so spomienkami pamätníkov a s názormi odborníkov. Sprievodcom filmu je antikomunista a jeden z najvýraznejších výtvarníkov v ČecháchDavid Černý. Film získal na 48. ročníku medzinárodného festivalu populárno-náučných filmov Academia Film Olomouc 2013 Cenu za najlepší český populárno-náučný dokument z oblasti humanitných a spoločenských vied.

Pavel Paleček,historik, absolvent Masarykovej univerzity v Brne, študijných pobytov na Max Planck Inštitúte v Berlíne (2003), University of Minnesota (2002) a Columbia University (2005). Pracovník Ústavu pre súčasné dejiny Akadémie vied Českej republiky. Zaoberá sa dejinami komunistickej perzekúcie, históriou vedy a medzinárodnými vzťahmi. Autor kníh a filmových dokumentov, napríklad: Komunistický režim a politické procesy v Československu, (Brno 2001), Likvidace ostatků obětí nacismu a komunismu na území Československa (Brno 2002), Exil a politika: historici o nejnovějších dějinách a o sobě (Tišnov 2004).

Jan Bělohlavý, režisér, kameraman, scenárista, strihač, autor televíznych programov. Dokumentárna filmografia: Vrahom z povolania – Utrpenie sudcu Karola Vaša (2013), Tady je Šloufovo (2009), Krátky život baletný (2008), Uniesol vlastnú rodinu (2008), Zabudnuté výpravy (2005). Okrem dokumentov pripravuje televízne relácie (Farmár hľadá ženu, Prestreté).

  

utorok 1. október, 13:00 – 14:40, Staré divadlo – Čitáreň
Kauza Cervanová
Slovensko, Česká republika, 2013
réžia: Robert Kirchhoff
slovenský jazyk, anglické titulky
po projekcii diskusia s režisérom

Celovečerný dokument odkrýva šokujúce zákulisie najdlhšieho a jedného z najkontroverznejších prípadov v dejinách slovenskej justície a je jedným z vyhranených príspevkov do permanentnej diskusie v slovenskom mediálnom (žiaľ iba) prostredí. Prípad sa začal v roku 1976 zavraždením medičky a neskorším odsúdením siedmich študentov z Nitry, dnes už starších mužov, ktorých vtedajší režim považoval za opovrhnutiahodnú „zlatú mládež“. Režisér študoval prípad osem rokov a pátral po archívoch aj svedkoch. V dokumente odkrýva doteraz tajné spisy, hry príslušníkov ŠtB a komunistických politických elít, svedectvá, ktoré súdy nikdy nepripustili. Na filme spolupracovali aj siedmi muži, ktorí boli v prípade odsúdení, niektorí dokonca odsúdení dvakrát a to aj začiatkom 90-tych rokov, keď sa na ich žiadosť obnovil proces.

Robert Kirchhoff (1968)absolvoval odbor dokumentárna tvorba a dramaturgia na Vysokej škole múzických umení v Bratislave. Od roku 2002 je konateľom nezávislej producentskej firmy so zameraním na produkciu prevažne dokumentárnych filmov a TV filmov. Jedným z jej hlavných projektov je voľný cyklus sociologických snímok Film a spoločnosť a kultúrny letopis Alternatívny archív. Ako producent alebo koproducent stál pri realizácii najvýznamnejších filmov slovenskej a českej dokumentaristiky (Slepé lásky, Nemoc tretej moci, Až do mesta Aš, Tmář a jeho rod). Na Vysokej škole múzických umení v Bratislave vedie predmet Réžia dokumentárneho filmu a Autorský dokumentárny film. Zároveň pôsobí ako lektor filmových kurzov Letná filmová škola.
 

Dokumentárne filmy Ústavu pamäti národa
v zmenenom priestore: Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre - Čitáreň
dramaturgia: Daniel Kováčik a Tomáš Tvrdoň

nedeľa 29. septembra 2013, 20:00 – 22:00, Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre - Čitáreň

Ústav pamäti národa
Prežili sme gulag
Slovensko, 2008, 45´
scenár a réžia: Ondrej Krajňák
slovenský jazyk, anglické titulky

Spomienky väzňov systému Hlavnej správy sovietskych táborov známej pod skratkou GULAG. Dramatická i drastické rozprávanie o neľudskosti a absurdite podmienok, do akých boli odsúdené aj tisícky občanov Slovenska po 2. svetovej vojne a počas temných 50-tych rokov. Mnohí sa už nikdy nevrátili a tí, čo prežili, nikdy nezabudnú. Nemali by sme ani my. Ako hovorí jeden z bývalých väzňov, „koncentračné tábory boli továrňami na rýchlu smrť. My sme boli odsúdení na smrť pomalú, smrť absolútnym vyčerpaním.“


Ústav pamäti národa
Junáci z prachu
Slovensko, 2010, 26´
scenár a réžia: Tomáš Vitek
slovenský jazyk, anglické titulky

Skautská organizácia bola tŕňom v oku všetkých totalitných režimov. Jej prenasledovanie a potláčanie plynulo pokračovalo po zmene hnedého teroru za červený. Film si kladie otázku, prečo bol tento na výsosť apolitický spolok predmetom nenávisti diktatúr. Hitlerovi i komunistickým vodcom išlo totiž o to, dostať svoju doktrínu do hláv predovšetkým mladých ľudí. A na tomto poli im tradičný skauting začal čoskoro prekážať.


Ústav pamäti národa
November + 20
Slovensko, 2009, 26´
scenár a réžia: Tomáš Vitek
slovenský jazyk, anglické titulky

Ako to bolo v oné chladné novembrové dni roku 1989? Ktoré udalosti a osobnosti zohrávali akú úlohu? A ako sme odvtedy zmenili my sami, aktéri i potomkovia mužov a žien nežnej revolúcie? Výpovede osobností o tom, že revolúcia nebola dielom ich, ale obyčajných ľudí v uliciach, ktorí sa odmietali ďalej topiť v morálnom marazme dožívajúceho režimu.


Jejich poslání špionáž
Česko-Slovensko, 1963, 18´
scenár a réžia: Jaroslav Šikl
český jazyk, bez titulkov

Na záver rarita, krátky televízny dokument Československej televízie Jejich poslání špionáž je názornou ukážkou propagandy a najmä manipulácie s verejnou mienkou v prípadoch tzv. zahraničných diverzantov, ktorí prichádzali do našej vlasti údajne s jediným zámerom: škodiť jej. Dnes nám naivné metódy tzv. autentickej dokumentárnosti a fingovaných dôkazov môžu pripadať priehľadné, no môžeme sa aj tu dobre poučiť: nie vždy je to, čo vidíme a to, čo počujeme jedno a to isté.


pondelok 30. septembra 2013, 20:00 – 22:00, Staré divadlo Karola Spišáka v Nitre - Čitáreň

Ústav pamäti národa
Sviečková manifestácia
Slovensko, 2008, 26´
scenár a réžia: Ondrej Krajňák
slovenský jazyk, anglické titulky

Štátne bezpečnostné zložky 25. marca 1988 tvrdo zakročili proti pokojnému zhromaždeniu veriacich, ktorí prišli na Hviezdoslavovo námestie v Bratislave vyjadriť svoju túžbu za náboženské a občianske práva a slobody v socialistickom Československu. Táto udalosť je dnes považovaná za jedno z najdôležitejších vystúpení občanov proti komunistickému režimu u nás a zároveň predstavuje začiatok konca červenej totality, ku ktorému došlo počas novembrových udalostí v roku 1989. Film využíva záznam skrytej kamery Štátnej bezpečnosti pričom sú identifikovaní konkrétni účastníci manifestácie ako i agenti tajnej polície. Dokument je doplnený o prehovory aktérov tejto manifestácie nakrútené dvadsať rokov po udalosti.

Ústav pamäti národa
V tieni času
Slovensko, 2005, 45´
scenár a réžia: Tibor Macák
slovenský jazyk, anglické titulky

Film rozpráva príbeh Emila Šveca, jednej z početných obetí brutality komunistického režimu v bývalom Československu. Udalosti, ktoré radikálne poznačili jeho život predstavujú exemplárny príklad barbarstva akým systém potláčal ľudské práva a ničil životy ľudí, ktorý sa vzopreli totalite. Potom čo na vlastnej koži prežil politické procesy päťdesiatych rokov sa rozhodol utiecť zo svojej vlasti na ukradnutom lietadle do Rakúska. Po necelých troch rokoch sa Emilov sen o slobode skončil, keď ho Štátna bezpečnosť uniesla späť do Československa...

Ústav pamäti národa
Ako som mal začať 3. svetovú vojnu
Slovensko, 2008, 26´
scenár a réžia: Juraj Brocko
slovenský jazyk, anglické titulky

Komunistickému totalitnému režimu sa po tzv. víťaznom februári (1948) podarilo koncentrovať vo svojich rukách obrovskú moc, ktorú často krát obracal proti vlastným občanom. Jedným z nich bol aj Karol Noskovič, ktorý bol za vytlačenie niekoľko desiatok letákov s proti boľševickým posolstvom označený za potenciálneho iniciátora 3. svetovej vojny. Ako „nebezpečný protištátny živel“ zažil na vlastnej koši život v smutne preslávených uránových baniach v Jáchymove.


Poprava
Rumunsko, 30´
réžia: Nicolae Magineanu, scenár: Marius Oprea
9. marec 1950. Sviatok svätých štyridsiatich mučenníkov. Na okraji obce Spermezeu, v Bistrických horách počuť výstrely. 24. apríl 2007. Experti z  Inštitútu pre výskum zločinov komunizmu v Rumunsku spoločne s prokurátormi a policajtmi nachádzajú kosti šiestich ľudí, ktorí boli zastrelení – piatich mladých ľudí a starca. Toto je ich príbeh.
 

Festival podporili