Divadelná Nitra vstúpi do 26. ročníka témou #FUNDAMENTALS

03.08.2017 02:08

Kompromis alebo amorálnosť, prežitie alebo kolaborácia, domovina alebo cudzina, zdravý rozum alebo zázrak? Aké sú základné hodnoty života človeka a spoločnosti? Víťazí komercializácia, globalizácia, individualizmus? Aké miesto v našich rebríčkoch hodnôt zastávajú tradície, kultúra, príroda? Medzinárodný festival Divadelná Nitra vstúpi do svojho 26. ročníka, ktorý sa koná od 22. do 26. septembra 2017, témou #FUNDAMENTALS.

„Záhadný pojem #fundamentals vyjadruje základy, základný princíp, podstatu vecí, esenciu. Chceme sa venovať základným hodnotám. Preto pojem fundamentals rozvetvujeme do kľúčových slov ako domov, rodina, mier, tradície, pamäť, sloboda, spravodlivosť, porozumenie, vzdelanie, príroda, krása...,“ vysvetľuje riaditeľka Medzinárodného festivalu Divadelná Nitra Darina Kárová. „Hodnoty budeme spoločne s divákmi hľadať nielen v uvedených dielach, ale aj vo vizuále, ktorý má podobu osemsmerovky. Interaktívna hra s kľúčovými slovami počas festivalu ešte väčšmi upozorní na dnes opomínané alebo zabudnuté hodnoty ľudí či vecí, ktoré budú obsiahnuté nielen v inscenáciách hlavného programu, ale aj v sprievodnom programe – v podobe filmov, výstav, happeningov, koncertov, diskusií,“ dodáva.

Na scéne Divadelnej Nitry 2017 nás budú zaujímať „iné osudy“. Obyčajné i neobyčajné životy ľudí, ktorí preukazujú nezlomnú vôľu, pevnú vieru a snahu nepoddať sa. V podaní európskych i domácich ansámblov.

Hlavný festivalový program ponúkne počas 5-dňového divadelného podujatia na rôznych hracích miestach 11 inscenácií v 17 predstaveniach zaujímavých tvorcov z Belgicka, Česka, Poľska, Spojených štátov amerických, Slovinska a Slovenska.

„Okrem činohry uvedieme aj pohybové divadlo, divadlo – film, predstavenie v znakovej reči nepočujúcich, diela inšpirované dokumentom alebo sci-fi, komédie okorenené iróniou, nadhľadom, politickým kontextom, ale aj vážne diela, ktoré zasiahnu a vzbudia emócie. Predstavíme niekoľko tvorcov, ktorí v Nitre na festivale ešte neboli. Všetky inscenácie hlavného programu sú autorským divadlom a originálne spracovávajú klasiku alebo súčasné témy,“ približuje Darina Kárová.

Vstupenky sú v online predaji už od 7. augusta 2017 na http://www.predpredaj.sk.

Divadelnú Nitru 2017 otvorí 22. septembra 2017 po prvý raz v histórii festivalu inscenácia zo Spojených štátov amerických. A vôbec po prvý raz sa na Slovensku predstaví aj tvorba Slováka Pavla Lišku. „Jeho“ súbor Nature Theater of Oklahoma z New Yorku, ovenčený newyorskou cenou Obie, je jedným z najznámejších svetových divadelných mien a špecializuje sa na experimentálne scénické diela. Na festivalové dosky prinesie inscenáciu PRÁVO NA ŠŤASTIE, úvahu o povestnom americkom sne.

TEASER PRÁVO NA ŠŤASTIE

„Základný dokument Spojených štátov amerických, Deklarácia nezávislosti, kladie „budovanie osobného šťastia“ medzi „neodcudziteľné práva“, ktoré všetkým ľuďom dáva Stvoriteľ, a ktoré je vláda poverená chrániť. Ale čo je Šťastie? Kde sú hranice Šťastia? A kto je tu dnes šťastný?,“ pýtajú sa tvorcovia vo vtipnom predstavení, ktoré vzniklo v spolupráci umeleckého dua Liška-Copperová z newyorského Nature Theater of Oklahoma a ľubľanského pohybového divadla EnKnapGroup.

Aj vďaka postave mexického barmana, výletu do Bagdadu, modernému magickému elixíru a niekoľkým rušivým kovbojským tancom táto inscenácia ukazuje svojrázne uhly pohľadov na Šťastie.

„Kartónová výzdoba, kovbojské oblečenie a neustále rozpútavanie násilia sú karikatúrami Tea Party a Trumpa. Vo skvelom scenári – ako vždy, keď ho píšu Liška a Copperová, však znie aj Arthur Miller a Anton Pavlovič Čechov. Citáty spojené s klišé každodenného Američana z ulice a so sitkomami parodujú americký sen, ktorý stále hľadajú milióny Američanov s väčšou vášňou a odhodlaním než kedykoľvek predtým,“ napísal v recenzii Theaterkrant.

Na stav spoločnosti, tentoraz u našich susedov, bude v programe Divadelnej Nitry reagovať aj jeden z najprecíznejších a najprovokatívnejších pohľadov na českú spoločnosť po Novembri ´89 z kultového pražského Studia Hrdinů. HEREC A STOLÁR MAJER HOVORÍ O STAVE SVOJEJ DOMOVINY je momentálne hitom českej divadelnej scény. „Vlastenecká" sonda Davida Zábranského,držiteľa ceny Magnesia Litera ako Objav roka, sa provokatívne pýta aj na to, čo je Česko, kde sa Česko začína a kde sa končí, kto alebo čo nesie vinu za súčasnú nechuť Majera a jemu podobných k Česku?

TEASER HEREC A STOLÁR MAJER HOVORÍ O STAVE SVOJEJ DOMOVINY

„Samozrejme, že v inscenácii je reč aj o Zemanovi, ale jedným dychom aj o Havlovi a Klausovi aj o tom, či sa z tejto domoviny má alebo nemá odísť, aký je vzťah našej domoviny k ostatným domovinám a reč je aj o elitách a o ľude, o hraniciach a bezhraničí, o pohŕdaní, lenivosti, o zodpovednosti intelektuálnej menšiny, aj o tom, čo my všetci robíme pre to, aby táto domovina bola skutočne domovinou,“ píše internetový magazín Novinky.cz.V inscenácii Kamily Polívkovej exceluje populárny a zo seriálových hitov známy herec Stanislav Majer, ktorý za výkon v tejto monodráme nesúcej jeho meno získal Cenu divadelnej kritiky za najlepší Mužský herecký výkon roku 2016.

České divadelné umenie bude reprezentovať aj známy súbor Cirk La Putyka, ktorý sa spojil s gréckymi umelcami z formácie Rootlessroot. Ich BLACK BLACK WOODS zavedie diváka do magického čiernočierneho lesa, kde sa odohráva priam antický a vo všetkých generáciách prítomný boj otca a syna, kruto nenávistný i krehko láskyplný vzťah rodiča a dieťaťa. Nezvyčajnú inscenáciu o večnej snahe prekročiť vlastný tieň a rodinné modely uvidíme v podaní skutočnej dvojice otca a syna – Rostislava Nováka staršieho a Rostislava Nováka mladšieho.

TEASER BLACK BLACK WOODS

Jedinečný ľudský príbeh, takpovediac z konca sveta, prinesie na festival súbor BERLIN z Belgicka. Ich ZVIZDAĽ [Černobyľ tak ďaleko, tak blízko] sleduje veľmi starý manželský pár, ktorý žije osamotený voblasti zamorenej radiáciou, kde od výbuchu v černobyľskej jadrovej elektrárni v roku 1986 akoby zastal čas. Namiesto úteku pred ekologickou katastrofou sa rozhodli zostať tam, kde žili ich predkovia, kde je ich zem aj zvieratá. Belgickí umelci ich v ukrajinskej dedine Zvizdaľ navštevovali päť rokov a v spojení divadla a filmu prinášajú príbeh o živote na hranici medzi prírodou a civilizáciou, ale tiež o samote, chudobe a napokon aj o láske k domovu.

TEASER ZVIZDAĽ

„Hranice môjho jazyka znamenajú hranice môjho sveta,“ hovorí filozof Wittgenstein. Čo sa však o svete môžeme dozvedieť z jazyka nepočujúcich? To prezradí dielo poľského divadla Teatr Nowy JEDNO GESTO. Štyria herci s rôznymi úrovňami sluchového postihnutia vtiahnu diváka do sveta, ktorý je iný ako svet francúzštiny, nemčiny alebo poľštiny. Inscenácia o komunikácii počujúcich s nepočujúcimi, o obyčajných veciach, s akými sa nepočujúci stretávajú vo svojom živote, ale aj o fascinácii osobitým spôsobom ľudského dorozumievania.

TEASER JEDNO GESTO

Na Divadelnej Nitre už tradične nebudú chýbať ani ďalšie domáce diela. Tohtoroční kurátori slovenského programu, dramaturg košického Divadla Thália Miklós Forgács a jeho kolega, režisér József Czajlik, mapovali zaujímavé inscenácie, ktoré sa urodili v aktuálnej sezóne na Slovensku.

V ich výbere je aj víťazná inscenácia Novej drámy 2017 VOJNA NEMÁ ŽENSKÚ TVÁR zo Slovenského komorného divadla Martin v réžii Mariána Pecka, ktorá vznikla podľa jedinečného románu laureátky Nobelovej ceny za rok 2015 bieloruskej spisovateľky Svetlany Alexijevič. Emotívne príbehy a výpovede žien, ktoré sa zúčastnili v Druhej svetovej vojne ako vojačky Červenej armády, bojujúce často aj v prvej línií, ožijú v  sugestívnom podaní vynikajúcich martinských herečiek.

Rusínski umelci z Divadla Alexandra Duchnoviča Prešov zas prinesú nitrianskym divákom drámu POSADNUTÍ v réžii Braňa Mazúcha.Dostojevského besy už nie sú apokalyptickými vojakmi anarchie a smrti, ale posadnutými, ktorí sa chorobne desia dospieť a trpia nedostatkom lásky. Čo ich obklopuje, si nevšímajú, po čom túžia, to ich ničí. Živá hudba a vášnivé herectvo skvelých rusínskych umelcov ešte väčšmi zosilnia autentickosť javiskového bytia rozorvaných duší.

Z tvorby slovenských repertoárových divadiel nebude v programe Divadelnej Nitry chýbať ani novinka domáceho Divadla Andreja Bagara v Nitre. Festivaloví návštevníci si budú môcť pozrieť JÁNOŠÍKA, ako ho stvárnil divadelný vizionár Rastislav Ballek. Mýtus o čestnom junákovi, ktorého k zbojníčeniu dohnala krutá a skrivodlivá doba a ktorý našiel morálku práve v amorálnosti, patrí do kolektívneho vedomia Slovákov. Na Ballekovom javisku však naivný príbeh vo veršoch dostáva filozofický ráz, gýč sa mieša s konceptualizmom, brak s metafyzikou, apelatívno-emočné herectvo s performatívnym dianím.

V hlavnom programe Divadelnej Nitry 2017 sa predstaví aj unikátny site-specific projekt štvorice najvýraznejších slovenských nezávislých tvorcov. Divadlo Pôtoň, Debris Company, Med & Prach a Sláva Daubnerová sa spojili, aby pod vedením Ivety Ditte Jurčovej a Michala Ditteho vytvorili dielo MIRACLES. Tri kilometre, tri hodiny, štyri súbory, štyri rôzne priestory – jazero, škola, kostol, lúka a nočné magické putovanie za zázrakmi, ktoré sa odohrá v jedinečnom projekte v bývalom kráľovskom meste Bátovciach.

Záver 26. ročníka Divadelnej Nitry bude patriť najvýraznejšej inscenácii aktuálnej sezóny Činohry Slovenského národného divadla – ELITY. Významný český dramatik a režisér Jiří Havelka vytvoril na objednávku SND ironicko-sarkastické dielo o tom, ako vznikla vrstva mocných, ktorí aj dnes vládnu Slovensku. Nepríjemné anekdoty o tom, aké ťažké je rozpoznať pravdu od klamstva, kompromis od amorálnosti, prežitie od kolaborácie v podaní hereckých hviezd SND.

Záštitu nad festivalom prevzal minister kultúry SR Marek Maďarič, predseda Nitrianskeho samosprávneho kraja Milan Belica a primátor Mesta Nitra Jozef Dvonč.

 

Festival podporili