Maďarský agát je plný irónie, Divadelná Nitra REakciu víta

28.08.2018 10:08

S mimoriadne humorným dielom – parodickým uchopením každodenného politického marketingu – vystúpi na Medzinárodnom festivale Divadelná Nitra 2018 pätica maďarských performerov na čele s Kristófom Kelemenom a Bencem Györgyom Pálinkásom. Na festivale, ktorý sa začne 28. septembra a potrvá do 3. októbra tohto roka, sa predstavia úplne po prvý raz, a to s inscenáciou Maďarský agát.

Už samotná myšlienka, ktorá odštartovala vznik diela, je reakciou na politické dianie v Maďarsku, ale aj sondou do mýtov maďarskej spoločnosti. Divadelná Nitra preto v rámci hier s predponou, ale aj so slabikou RE, ktorá je tento rok témou festivalu, priradila inscenácii Maďarský agát rovnaké tematické označenie – REakcia.

Východisko satirickej inscenácie je pritom nadmieru jednoduché: kým Európska únia zaradila agát biely na zoznam invazívnych druhov, ktoré treba kynožiť, predseda maďarskej vlády Viktor Orbán za agát biely bojuje. Maďari totiž druh, ktorý do krajiny doputoval zo Severnej Ameriky pred 300 rokmi, považujú za svoj národný strom.

„Nenáročnosť na pôdne podmienky, rýchly rast a všestranné využitie agátu sa pričinili o to, žeagát biely sa pre Maďarov stal jedným z najobľúbenejších stromov a zaberá takmer štvrtinu celkového lesného porastu. Aj napriek možnému negatívnemu dopadu na životné prostredie je preto významnou drevinou, okrem iného aj pre mimoriadne trvanlivé drevo. Pre krajinu však nepredstavuje prínos iba pre hospodárstvo, ale funguje aj ako zdroj inšpirácií pre maďarských spisovateľov a výtvarníkov. Spolu s agátovým medom je agát biely národným symbolom,zapísaným do zbierky maďarských hodnôt Hungarikum,“ hovorí na margo inscenácie jeden z kurátorov programu Divadelnej Nitry Ján Balaj.

Performeri vyrážajú do pseudo-politickej akcie vystavanej na inscenovaní reality. Činmi posunutými na hranicu absurdity „bojujú“ za agát biely. Záznamy ich skutočných vystúpení ako občianskych aktivistov, ktoré tvoria kostru divadelnej produkcie Maďarský agát, sa premietajú nad divadelnou scénou, ktorá je pokrytá hlinou a plná rastlín.

Jednou z akcií, akým sa tvorcovia venovali, bolo napríklad sadenie agátu uprostred zimy v jednom z maďarských národných parkov. Zistili totiž, že v celom parku nerastie ani jediný agát.

„Ak chcete túto inscenáciu pochopiť, nepotrebujete žiadne špeciálne vedomosti z botaniky; produkcia sa netýka ani ekologických otázok. Jasne však poukazuje na to, ako rôzne ideológie, ktoré vo svojich argumentoch zneužívajú vedecké fakty (vyňaté z kontextu), využívajú strom – agát na presadenie svojich názorov alebo zdôvodnenie svojich záujmov,“ napísala v texte o inscenácii v časopise Artmagazin maďarská výtvarníčka Kitti Gosztola.

 „V konečnom dôsledku však môžeme dielo skupiny mladých tvorcov vnímať v omnoho širšom kontexte. Je totiž paradoxné, že národným symbolom krajiny, kde silniexenofóbny vzťah k rasovým a národnostným menšinám, sa môže stať právecudzokrajná rastlina. Na príklade agátu bieleho tak inscenátori hovoria o spôsoboch migrácie, inklúzie a izolácie, ktoré napokon súvisia aj so súčasným negatívnym postojom významnej časti spoločnosti voči prijímaniu migrantov z krajín blízkeho východu,“ uvádza Ján Balaj.

Na čele pätice performerov stojí vychádzajúca hviezda maďarského divadelníctva Kristóf Kelemen. Vo svojom doterajšom pôsobení už pracoval na najrôznejších divadelných projektoch – od klasických a súčasných drám, cez dokumentárne a fyzické divadlo, až po operu, muzikál aj performancie s bezdomovcami. Výtvarník Bence György Pálinkás sa zas realizuje v súčasných smeroch výtvarného umenia. Interaktívnou inštaláciou Multifilter, v ktorej divák svojím pohybom po priestore spúšťal a menil zvuk jednotlivých príbehov z piatich televízorov a zvukových kanálov, sa predstavil aj na košickej Bielej noci 2012.

Festival podporili