Svätá Špageta

 

So/28/09/2019
18.30 – 19.35
KÚPIŤ LÍSTOK

Divadlo Andreja Bagara v Nitre
> Štúdio

 

jazyk poľský, slovenské a anglické titulky

> po predstavení diskusia

 

€ 12 / 6 / 12

Komuna Varšava, POĽSKO

Robert Bolesto

Svätá Špageta

réžia: Agnieszka Smoczyńska

Bezbrehosť a bezhraničnosť rovná sa bezzodpovednosť.

Keď partneri zatúžia mať psa ako ďalšiu hračku, módny doplnok alebo kus živého nábytku bez toho, aby sa oň vedeli starať, je pravdepodobné, že to  nedopadne dobre. Obzvlášť, keď tým psom je bulteriér. Súčasná poľská komédia originálnym spôsobom zobrazuje vyprázdnený partnerský vzťah moderných  ľudí ako z príručiek na šťastný život. Autor zvolil perspektívu psa, ktorý sa v inscenácii stáva rovnocenným partnerom človeka. Výrazným hereckým výkonom sekunduje originálna živá hudba.

Podpora prezentácie na Divadelnej Nitre: Poľský inštitút, Bratislava

V dramaturgii nezávislého divadla Komuna Varšava vzniklo v posledných rokoch niekoľko titulov, ktoré zaznamenali výrazné ohlasy medzi odbornou i laickou verejnosťou a zaujali aj v silnej konkurencii etablovaných divadelných domov, pracujúcich s výrazne vyššími rozpočtami. Jedným z takých diel je aj Svätá Špageta, ktorá formálne predstavuje osobitý žánrový komentár k meštiackemu muzikálu a vzťahovej komédii. Hlavnou postavu je bulteriérka Špageta, ktorá sa dostala do domu Starého a pani Starej, kreatívnych zamestnancov nemenovanej korporátnej firmy. Starý a Stará nemajú deti a výchovu či spolužitie s darovanou sučkou vnímajú ako voľnočasovú aktivitu či doplnok životného štýlu. Nemajú k nej nejaké výrazné citové väzby, čo platí i naopak. Špageta sa, ako nejaká temná sila, začína miešať do zabehaných koľají a praktík každodenného života dvojice malomeštiakov. V prípade, že jej servilnosť robí problémy, konfrontuje sa s učením psej cirkvi, no ani to ju neudrží a postupne začína porušovať pravidlá, definované domácimi. A keďže Špageta sa stáva nezvládateľnou, eskalujú medzi ňou a jej pánmi rôzne konflikty. Frustrovaná Špageta napokon nedokáže udržať kontakt s realitou, začne sa podriaďovať učeniu psieho pápeža, prichádzajúceho z inej planéty, a nariaďuje mu, aby zničil Starého aj Starú. Jej pokus emancipovať sa a vymaniť spod jarma obojku, skrátka oslobodiť sa, však jej psiu situáciu nerieši, na podriadenosť niekomu je príliš navyknutá.

 

Pod libretom je podpísaný renomovaný scenárista a dramatik Robert Bolesto a speváčka, hudobníčka a textárka Zuzanna Wrońska, ktorá spolu s hudobníkom Marcinom Macukom k inscenácii vytvorila i hudbu. Tento tím spolupracoval s režisérkou Agnieszkou Smoczyńskou na oceňovaných filmoch Dcéry diskotéky a Útek. Vedenie varšavskej Komuny prizvalo s režisérkou, ktorá v divadle debutovala, aj jej zohratý tím. Agnieszka Smoczyńska a jej kolegovia nepotrebovali preniesť do média divadla filmové postupy. Využili priestor na experimentovanie a hľadanie nového jazyka minimalistickými prostriedkami, podobne ako sa to deje v iných produkciách Komuny. Výsledok sa pohybuje na hranici komédie, slapstiku, muzikálu, karikatúry a komixu.

 

Komorné obsadenie, zámerne chudobná scéna a strohé kostýmy vylučujú veľké a efektné divadlo, mechanizmy muzikálu či meštiackej komédie sa tu skôr obnažujú a skúmajú. Novovzniknutý hybridný žáner dokazuje vyprázdnenosť a strojenosť foriem, na ktorých parazituje, a pred meštiackeho diváka kladie groteskne hyperbolizovaný obrázok z jeho života. Na ňom je zaujímavé nielen zobrazenie medziľudských vzťahov – komediálne zjednodušujúce a akcentujúce isté stereotypy, ale aj obraz psa. Tak ako je jeho výchova a naučené správanie projekciou ľudských predstáv, je projekciou autorov ponor do jeho psychiky. K nijakej obrode človeka prostredníctvom zvieraťa nedochádza, v prísne naprogramovanom psom svete nie je možné dosiahnuť od ľudského správania ani rozumný odstup. Podobne nemožno získať dostatočný odstup od ľudského správania v prísne formalizovanom svete meštiackeho divadla. Možné je iba v komickej hyperbole ukazovať jeho slabé stránky. V tomto prípade vypočuli poučení tvorcovia výzvu vytvoriť takú kombináciu originálneho textu a piesní, výrazných hereckých výkonov a silnej hudby, aby divákovi ponúkli niečo viac ako zábavu.

Ján Šimko

réžia: Agnieszka Smoczyńska
text: Robert Bolesto
texty piesní: Zuzanna Wrońska
hudba: Zuzanna Wrońska, Marcin Macuk
svetlo: Aleksander Prowaliński
choreografia: Kaya Kołodziejczyk, Katarzyna Sikora
kostýmy: Milena Liebe
účinkujú: Piotr Trojan, Małgorzata Gorol, Andrzej Konopka
Idea „Musicals! Musicals!: Tomasz Plata

koprodukcia: Alter Art

Podpora prezentácie na Divadelnej Nitre: Poľský inštitút, Bratislava

Agnieszka Smoczyńska (1978)
vyštudovala réžiu na Rozhlasovej a televíznej fakulte Krzysztofa Kieślowského Sliezskej univerzity v Katoviciach. Ako výrazná autorská osobnosť sa prejavila už vo svojich študentských filmoch, ktoré boli s úspechom uvedené na medzinárodných festivaloch. Režisérka bola nominovaná na prestížnu cenu Paszport Polityki (Polityka’s Passport), je laureátkou filmového festivalu Gdyňa za svoj druhý film Útek s premiérou v Cannes a v roku 2015 získala pozornosť filmového sveta s filmom Vábenie sirén, ktorý bol distribuovaný do krajín ako USA a Japonsko, získal Zvláštnu cenu poroty za jedinečnosť vízie a design na festivale Sundance, Poľskú filmovú cenu Orly ako Objav roka a ďalšie ocenenia z filmových prehliadok v Nashville a v Sofii.
V spolupráci so súborom Komuna Varšava – jedným z najlepších poľských zoskupení alternatívnej scény, vytvorila Agnieszka Smoczyńska súčasnú komediálnu inscenáciu Svätá Špageta.